Centre Culture Régional
Dudelange opderschmelz

1a rue du centenaire
L-3475 Dudelange

26.10.2012

20h00
opderschmelz

Ouverture des portes à 19h30

"Mr M": Lambchop's sublime new album is on sale now! Album of the Month - 4/5 Uncut Some of Wagner's finest work in years - 5/5 Sunday Express A truly captivating return - 4.5/5 The Sun A wise, sad, beautiful meditation on life and death - 4/5 The Times A beautiful album that fits perfectly into Lambchop's exemplary body of work - Sunday Times The result is as sweet and pure an album as Lambchop have made - The Independent A precious reminder of Wagner's quietly incisive gifts - 4/5 Q Magazine ****** En oscillant sans cesse entre folk et jazz, pop suave et climats cinématographiques, le nouvel album Mr. M offre au chagrin de Kurt Wagner l’un des plus beaux écrins sonores de l’année - Les Inrocks Lambchop est devenu l’un des plus importants groupes contemporains de country underground et alternatif à partir des années 90. Ce mélange inclassable de country, soul et jazz est sublimé par l'interprétation surréaliste et spirituelle de son leader Kurt Wagner. Avec une approche trafiquée du country mais combien voluptueuse de la soul, Lambchop aboutit à une musique généreuse dans son instrumentation et infiniment subtile dans son élégante mélancolie et son occasionnelle noirceur. Songwriter voire conteur accompli, chantre du vague à l’âme et crooner crépusculaire, Kurt Wagner réussit des évocations intimistes d'une Amérique provinciale prise au piège des vicissitudes de la vie quotidienne. Evoluant toujours entre folk soyeux, ballades jazzy et soul neurasthénique, tel un pendant américain à la pop en costard des Tindersticks, le groupe vient de faire paraître un douzième album, « Mr M. », en hommage à un ami disparu, Vic Chesnutt, le songwriter et frère d’armes de Kurt Wagner, La prédilection marquée du groupe pour les cadences très modérées, les textes crus et percutants, est encore exacerbée dans cet album. La voix déchirée de Kurt Wagner tremble d’une manière presque imperceptible, ce qui rend l'écoute encore plus poignante. C’est un disque drapé de noir, mais thérapeutique. Les textes allusifs et sinueux, dont les fidèles de Lambchop ont coutume, sont portés par des compositions flottantes, aux structures parfois trompeusement simples, et qui diffusent leur lumière au gré d'arrangements subtils. Les chansons semblent passer au loin tels des bateaux dans la nuit. Sans artifice et intemporel, l’album est sombre comme la peine et lumineux comme l'amour et la guérison. Avec la complicité admirative de son groupe éblouissant, Kurt Wagner déroule ses chansons avec une sobriété et une retenue qui aboutissent à un minimalisme quasi hypnotique. ****** Lambchop ist eine mehr oder weniger stabile Gruppierung von bis zu fünfzehn Musikern, die sich um den Singer- Songwriter Kurt Wagner schart. Ansässig in Nashville, der Wiege des Country, beginnt Wagners musikalische Karriere Mitte der 80er Jahre im Plattenladen seiner Ehefrau, wo er mit Freunden immer wieder Konzerte für verschiedene Acts eröffnet. Sind die Lambchop mit ihren ersten Veröffentlichungen noch im Alternative-Country-Bereich angesiedelt, bringen sie ab "What Another Man Spills" (1998) immer wieder neue Elemente ein, von Disco über Soul bis zu orchestralen Arrangements mit Falsettostimme oder klavierbetontem Minimalismus. Das Album "Nixon" (2000) verschafft ihnen mit 60.000 verkauften Exemplaren europäische Popularität, der Nachfolger "Is A Woman" erntet zwei Jahre später einstimmiges Lob. "The Decline Of The Country & Western Civilisation" (2006) enthält B-Sides und Rarities aus den Jahren 1993 bis 1999 Hörenswert bleibt nach wie vor auch "Damaged" (2006), das musikalisch an das großartige "Is A Woman" anschließt. Wie der Titel bereits andeutet, handelt es sich um ein sehr melancholisches und intimes Album, mit dessen Vollendung Kurt Wagner eine persönliche Leidenszeit verarbeitete. Gleichermaßen reif, zerbrechlich und nachdenklich erweisen sich Lambchop auch hier als Meister der Reduktion und haben mit "Damaged" ein weiteres magisches Werk geschafft. Die "vermeintlich leiseste Big Band der Welt" wendet sich nach mehr als anderthalb Jahrzehnten mit dem neusten Album »OH (ohio)« vom Kollektivgedanken ab und verwandelt sie sich nun endgültig in die gut eingestellte Begleitband ihres künstlerischen Leiters Kurt Wagner. Er formierte aus dem Kernbestand seiner Truppe eine treue Gefolgschaft und stellte sich erstmals als Leader selbstbewusst in den Vordergrund, ohne allerdings auf orchestrale Klangteppiche zwischen Country und Soul zu verzichten. Es hat sich am zurückhaltenden, feinsinnig versponnenen, stets geschmeidigen Sound der Band nicht viel geändert. Kurt Wagner brummt weiterhin countryeske Balladen im Zeitlupentempo, besingt zärtlich das bittere Gefühl der Verlorenheit und blickt wehmütig auf vergangene Freundschaften. Diese beschauliche Introspektion wird nur von etwas schnelleren Stücken und betörend fremdartig wirkenden Instrumentaleinlagen unterbrochen. ****** Mr. M: A Collection by Jonathan Marx It’s been nearly two decades since Lambchop released its first album, at the time pronouncing itself “Nashville’s most fucked-up country band.” Provocative it may have been, but the description made sense: at the heart of all that ruckus was a band at once defying and embracing the musical legacy of its hometown. Since then, Lambchop has evolved into an accomplished ensemble, adding palpable depth and substance to singer-songwriter-guitarist Kurt Wagner’s songs — and the band sounds as commanding as ever on its 11th album, Mr. M, a collection of meditations on love and loss and the detritus of everyday existence. Even so, something of that playful boast from long ago remains at the heart of everything the group has done since then. Lambchop may not sound in any conventional way like a country band (even the steel guitar, once prominent, is long gone from the band’s lineup), and yet the essential spirit of country music — the sound of someone just trying to make sense of life’s little ups and downs — remains present in its music. Long before Lambchop, Wagner was a visual artist, and the release of Mr. M coincides with his recent return to painting. The 11 images on the album packaging were taken from his recent series Beautillion Militaire 2000, and they perfectly embody Wagner’s visual aesthetic, in which he uses heavy layers of black and white oil paint to re-create scenes from newspaper clippings and old photographs. With their dense, rippling textures and subtle distortions of subject matter, these paintings offer a visual analogue to Kurt’s songs: Both are grounded firmly in the mundane, but the presentation is stark and arresting, the significance of the details he chooses to share elusive yet ripe with meaning. Consider the closing lines of “2b2” from Mr. M, in which the narrator is standing in the kitchen, talking on the phone to a friend: It was good to talk to you while we’re cooking Sounds like we’re making the same thing One man cooks with powder The other cooks with stones As on past Lambchop records, many of the songs on Mr. M are framed with lush strings, and there’s a restrained undercurrent of distortion and discord. The core of the music remains the cyclical picking of Wagner’s guitar and the soft, warm croaking of his voice. The songs are spacious, even dreamy, as on the Countrypolitan instrumental “Gar,” while the lyrics and titles are rich with allusions, some of them obvious, others seemingly unknowable. Mr. M is dedicated to the late musician Vic Chesnutt, a friend, fan and collaborator, and a prodigiously gifted musician in his own right. Chesnutt’s influence looms large in Lambchop’s music: in particular, his way with words, and his uncanny ability to wrap them in music that says even more than the lyrics alone can. It makes sense, then, that a mood of loss would hang heavily over these songs. In the most arresting moments on Mr. M, Wagner appears to be reckoning with forces beyond his control. “And the sky it opens up like candy / And the wind it still don’t know my name,” he sings in “Nice Without Mercy.” For all the apparent existential dread of those lines, though, Wagner’s take on the world remains fundamentally hopeful: He transforms “Kind Of” into “kinder.” He senses better days ahead for the prickish protagonist of “Buttons.” And he opens the album by declaring, “what the fuck,” but he closes it with a simple, sweet utterance: “Love.”