Sil nest pas encore le plus grand tromboniste en activité, Samuel Blaser simpose incontestablement comme lun des meilleurs. Dans léclat de sa jeunesse il affine la tradition apprise en Suisse, perfectionnée aux Etats-Unis, mise à lépreuve après un passage au sein du Vienna Art Orchestra. Extrême dans un élan continu, il peut tout obtenir de son instrument, et au sein de son nouveau quartet, se frottant à trois compagnons de grande réputation, il fait preuve dune élégance subversive. La personnalité du grand guitariste Marc Ducret, à laise dans les digressions et transgressions, concorde à la perfection avec celle de Blaser. Propulsé par la rythmique implacable du meilleur bassiste suisse Bänz Oester et de Gerry Hemingway, le batteur-fétiche dAnthony Braxton, le quartet atteint régulièrement une apogée finale furieuse préparée par une élaboration souple et subtile.
***
In a relatively short time, Swiss-born trombonist Samuel Blaser has established himself as one of the most innovative low-brass players to emerge from the international jazz scene. Blaser balances sheer technical brilliance with razor-sharp musical instincts and a profound historical understanding of jazz and improvised music. His recent CD Boundless balances these freedoms with the highly disciplined ensemble playing of Blaser's all-star quartet of like-minded musical adventurers The multifaceted playing of famed French guitarist Marc Ducret is especially appropriate with its malleable, shape-shifting sound and metallic, funky explorations. Bänz Oester, arguably one of Europes leading jazz-bassists, communicates his exuberant creativity and weaves finely shaped improvisations. Drummer and percussionist Gerry Hemingway is well-known for his work with Anthony Braxton. His colourful, unpredictable playing adds the final touch to a torrid experience of intense music-making.