Centre Culture Régional
Dudelange opderschmelz

1a rue du centenaire
L-3475 Dudelange

21.11.2019

20h00
opderschmelz - Grand Auditoire

Ouverture des portes à 19h30

Prévente / Vorverkauf

25 € (+ FRAIS/VVK-GEBUHREN)

Caisse du soir /
Abendkasse

30 €

KULTURPASS: Entrée gratuite / Freier eintritt / Free Entry

Jason Moran, piano

Tarus Mateen, bass

Nasheet Waits, drums

Since his formidable emergence on the music scene in the late 90s, jazz pianist Jason Moran has proven more than his brilliance as a performer. The Blue Note Records recording artist has established himself as a risk-taker and innovator of new directions for jazz as a whole. In almost every category that matters – improvisation, composition, group concept, repertoire, technique and experimentation – Moran, and his group The Bandwagon – with bassist Tarus Mateen and drummer Nasheet Waits – have challenged the status quo, and earned the reputation as “the future of jazz.”

Frequently influenced by the wider world of art as his muse, Moran has found inspiration in edgy 20th century painters like Jean-Michel Basquiat (check out “JAMO Meets SAMO” from Soundtrack to Human Motion, as well as his ongoing series of “Gangsterism” compositions); Egon Schiele (whose painting “Facing Left” provided the eponymous title to Moran’s second album); and Robert Rauschenberg, whose chaotic refinement inspired Moran’s third album Black Stars, featuring the legendary Sam Rivers.

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Depuis sa formidable émergence dans la scène musicale américaine, le pianiste de jazz Jason Moran a prouvé bien plus que son talent d'interprète. L'artiste de Blue Note Records s'est imposé comme preneur de risque et innovateur dans le monde du jazz. Moran et son groupe The Bandwagon, composé du bassiste Tarus Mateen et du batteur Nasheet Waits, ont remis en question le statu quo dans presque toutes les catégories (improvisation, composition, concept de groupe, répertoire, technique) et ont acquis la réputation de « représentants de l’avenir du jazz ».

Influencé fortement par le monde de l'art, qui est devenu une sorte de muse, Jason Moran s'est inspiré de peintres du XXe siècle, dont Jean-Michel Basquiat (écoutez 'JAMO meets SAMO' de ‘Soundtrack to Human Motion’, ainsi que ses compositions ‘Gangsterism’), Egon Schiele, dont le tableau Facing Left donne le titre éponyme au second album de Moran, et Robert Rauschenberg, dont le raffinement chaotique a inspiré le troisième album ‘Black Stars’, avec le légendaire Sam Rivers.

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Seit seinem beeindruckenden Aufstieg in der Musikszene Ende der 90er Jahre hat der Jazzpianist Jason Moran nicht nur bewiesen, dass er ein brillanter Interpret ist: Der Blue Note Records Künstler hat sich als risikofreudigerund anerkannter Innovator im Jazzbereich etabliert. In fast allen wichtigen Kategorien - Improvisation, Komposition, Repertoire usw. - haben Moran and The Bandwagon den Status quo in Frage gestellt und den Ruf der “Zukunft des Jazz" erworben.

Die Kunst des 20. Jh. wirkt wie eine Muse auf Moran: der Einfluss von Künstlern wie Jean-Michel Basquiat ('JAMO Meets SAMO' von 'Soundtrack to Human Motion' oder seine ’Gangsterism’-Kompositionen); Egon Schiele (dessen Gemälde Facing Left den gleichnamigen Titel zu Morans zweitem Album lieferte); und Robert Rauschenberg (dessen chaotische Raffinesse Morans drittes Album 'Black Stars' mit dem legendären Sam Rivers inspirierte), durchläuft sein Werk wie ein roter Faden.